søndag 10. februar 2013

Ukens strikk !

Denne uken har jeg strikket vottene "Flørneshunden" fra boken "norske vottar og vantar" av Annemor Sundbø og en baggy mariuslue fra den populære marius strikkeboken.

Vottene er det første paret jeg strikker fra boken. Jeg elsker både dyremønster og tradisjonelle norske mønster, så da passet det bra å starte med ett vottepar som har innslag av begge deler.

Mønsteret var ulikt andre vottemønster jeg har strikket fordi det er fire ekstra masker og ekstra mønster bare frem til at tommelmaskene skal over på en tråd. Dette gjorde at det måtte litt triksing til for å få mønsteret videre til å stemme. Forfatteren bruker en annen teknikk enn meg etter å ha satt tommelmaskene på en tråd, nemlig å lage nye masker stedet for å strikke videre på tråden (hvis du skjønner hva jeg mener). Dette måtte jo prøves da jeg elsker å lære noe nytt. Hun bruker i tillegg samme pinnestr både på mansjetten og mønsteret, mens jeg vanligvis bruker en halv pinnestr mindre på mannsjetten.

Garnet i boken skal etter mine beregninger tilsvare sandnes sisu. Jeg gikk opp en pinnestr i forhold til boken og mønsteret var oppgitt i herrestr. Allikevel ble vottene akkurat passe til mine små kvinnehender med litt for løse mansjetter. Garnet er tynt og vottene ble derfor små og ikke supervarme. Forfatterens måte å strikke tommel på var i mine øyne vanskeligere enn den "vanlige" måten, i tillegg til at mønsteret ble unødvendig skjevt på en måte.. Så neste gang skal jeg bruke "vanlig" ullgarn og strikke vottene "på min måte".

Den baggye mariuslua var et ønskestrikk fra sambo. Han har valgt ut fargene selv. Jeg liker litt spreke farger, så sambos valg var kjedelig i mine øyne, men ønsket måtte jo selvfølgelig oppfylles. Lua var strikket i en fei på bare noen timer fordelt på helgen. Jeg erstattet garntypen i boken med garnet "iglo" fra europris. Et mykt garn i 100% ull som jeg tror sambo blir odt fornøyd med.

Hva har du gjort i helgen?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på kommentarer :)