lørdag 21. april 2012

Herlig med blomster!

Jeg lengter etter sommer og alt det den innebærer! Jeg elsker å plante blomster og pynte opp på verandaen med blomster og lykter o.l. og pusle rundt i hagen. I fjor var min første sommer med min egen hage og min egen veranda, og det var stas det !! 


Jeg har elsket denne planten siden første gang jeg så den, nemlig løytnantshjerte. Derfor var gleden stor da jeg fant den på gartneriet hjemme i Sandnessjøen i fjor sommer. Jeg lagde et eget blomsterbedd til denne da jeg kom tilbake til Trondheim igjen. Beddet rammet jeg inn med store steiner som jeg også tok med meg fra Sandnessjøen. Med andre ord kjørte jeg 50 mil med både blomster og stein i bagasjen.. Beddet kan jeg vise frem når det står i blomst i sommer.


Stemor er en klassiker så det har jeg hvert år, i alle mulige farger. Siden disse er ganske hardføre har jeg lurt meg til å plante noen ut i år allerede :) I tillegg blomstrer de igjennom hele våren og sommeren hvis de bare får litt vann i blant og hvis du kniper av blomstene etter hvert som de avblomstrer. Billig er de også! Bruker å kjøpe et par 10-pakninger på plantasjen når de er på tilbud om våren.


Disse fant jeg på midtsommeren en gang i fjor. Husker ikke hva de het, men de ble bare kulere og kulere utover sommeren da det stadig dukket opp nye skudd som bare blomstret i det uendelige med store tykke fine blomster. Vet du hva de heter?

I morgen skal jeg ta turen til plantasjen og kjøpe pelargonia på medlemstilbud. Det er også et must hver sommer, da det også er blomster som holder hele sommeren gjennom og blomstrer på nytt og på nytt. I tillegg bruker jeg å ha spanske margeritter, fuksia, lobelia og hva enn som tiltaler meg når jeg er innom plantasjen (som jeg er ofte om sommeren, de har jo is også ;) Så skal jeg vise fram verandaen og hagen etter hvert som sommer tar over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på kommentarer :)